15 Oktober 2009

::Tiba2 Saya Rindukan Abah::

Gara2 nengok Citer PapaDom Semalam, sy terus teringat kat abah.... tapi... abah sy bukan lah macam En Saadom... Cuma.... ada lah sikit dalam 65.79% perangai En Saadom tue berkait rapat ngan perangai abah masa sy Zaman Muda Remaja.

Ingat lg dulu....

Abah sgt ANTI kalau saya ada kawan lelaki.....satu hari dengan tak sengaja saya balik ngan "KAK ROS" nama sebenar dia ROSLI AMRI.. tapi sbbkan dia nie berjiwa kewanitaan yang terlampau.... maka kat sekolah semua org panggil dia "KAK ROS"... Hasil tangan dia mmg super duper Kretive.. kalah tangan perempuan.. pandai menjahit, menyulam, Menggubah... serba serbi lah dia pandai...asal ada apa2 majlis kat sekolah.. cikgu mst suh dia buat kerja2 gubah mengubah & Hias menghias pentas. Korang penah tak nengok citer "SUTUN " haaa.. mcm tuelah perangai kak Ros...


Al-kisahnyer... satu hari tue... saya balik ngan si kak Ros nie...time tue basikal dia Pancit... jadi sy temankan dia jalan sesama... sambil kak Ros Tolak basikal "EVERGREEN" dia... kami nie bergurau2 lah tepi jalan tue...





Ha... nie lah rupa basikal kak Ros... (Pic by Google)


Waktu tue sy mmg tak perasan rupa nyer abah dok follow saya dr belakang... nengokkan gelagat anak dia...sampai kat umah sy nampak abah terpacak tepi pintu (entah bila dia Potong jalan pun saya tak perasan)... Lain macam jer muka abah masa tue... masuk jer rumah abah suh duduk depan dia... bermulahlah KUTBAH JUMAAT selama 12 jam (walaupun hari tue bukanlah hari jumaat) naik "Bernanah" telinger nie... siap kena Warning lagi tue.. "Kalau Abah Jumpa lagik angah jalan dengan lelaki... abah tukar sekolah angah kat kampung".... Esoknyer.... sy terus tak nak tegur Kak Ros... kesian kak Ros sampai sekarang dia tak tahu kenapa saya tak nak balik sekolah dengan dia lagikk... Kak Ros awak tak bersalah pun dalam "ini Cerita"... heheheh.....

itu Alkisah pertama.... ada 2, 3 alkisah lagik nak cerita....

Alkisah ke2..... Korang ingat tak??? dulu kat rumah korang mesti ada telipon TELEKOM kan? .... pastue.. ada setengah2 rumah tue.... telipon dia jenis leh sambung2, kat ruang tamu sebijik.. kat dalam bilik sebijik.... kat dapur sebijik...dalam bilik air sebijik... (hehehe nie dah tahap melampau..sampaikan dalam bilik air pun letak telipon) .... Kisah telipon nie lagik sadis...asal ader jer org telipon nak cakap ngan sy..... mesti abah akan curik2 dengar perbualan saya dengan menggunakan telipon yg ada dalam bilik abah. Mmg tak der maknernyerlah kalau budak lelaki nak call umah saya... Jgn harap Okehhh... pastue kalau ada jer member2 call mesti abah dok interbiu diorang dulu...


kamu nie siapa nama??...

Duduk kat maner??...

Anak Siapa??...

Sekolah kat maner??..

bal..bla..bla....


kalau jawapan yg abah terima tak memuaskan... mst dia akan jawab... "Diana tak der..." @ "Wrong Numberrrrr".... Uwwwaaaa!!!!! Sadisss nyerrr!!!



Itu Alkisah ke2.... Alkisah ke 3 & seterusnyer. esok lusa lah saya sambung...

apa2 pun.... bila saya ada anak perempuan sekarang.. baru saya tahu kenapa abah buat macam tue kat saya... Walaupun Mya masih kecil lagik... saya dah mula rasakan apa yang abah rasa sewaktu menjaga saya dulu..... kalau boleh.... setiap langkah Mya saya ingin ada bersamanya... walau kemana sahaja....


"Abah... angah sayang abah.... syg sgt2.... "


Terima kasih kepada Pengarah cerita POPADOM.... kerana kamu telah mengimbas sebuah kenangan yg penuh Bermakna.....

saya kasikkk 14 Bintang!!! untuk cerita PoPaDoM!!!



2 ulasan:

illa berkata...

salam..kelakar lak bila bc pengalaman masa zaman awk dulu2...mmg tul ...tp xsemua ayah mcm tu kot..cam ayah sy..dier jenis xkisah la plak..nasib la sy tahu batasan hehee...

Mama Mya berkata...

hehehe... maybe saya anak tunggal perempuan kot ila..pasal tue abah jaga saya lain macam sikit.

apa2 pun Thanks yer ila sbb sudi ke blog saya....