27 Ogos 2010

::Dalam Kenangan... ::


Semalam... tengah2 duk lepak ngan Mya.. tetiba jer terkenang kat kawan2 sekamcing dr sekolah tadika sampai lah ke unibersiti...

Tadika Petaling

Tadika Petaling lah tempat mula2 sy mengenal ABC secara Formal... (sebelum tue mak & abah dah ajar sikit2 ) ..... kawan yg sy ingat sampai sekarang ialah Fiza.

"Fiza.. awk ingat tak.. masa kita buat persembahan tarian Kipas dulu... entah cikgu manalah yg makeupkan kita... muka jd mcm tepung Gomak... pastue pulak cikgu tue pakaikan sy Blusher kaler Pink pekat.. dah lah Kulit sy nie ala2 Beyonce versi Jawa, bertambah2 lah Hudoh muka sy masa tue....Eeee takmo ingat lagik lah.... malu"

Sy Rasa Sedih time buat persembahan sbb mak ngan abah tak datang nengok sy menari... punyalah gigih praktis kat rumah pas balik sekolah.... Mak & Abah org lain semua datang.... tp.. sy paham.. mak ngan abah sy sibuk cari rezeki.. al-maklumlah.. hidup kami sekeluarga susah masa tue.. ibarat kais pagi makan pagi... (cewahhh mcm skrip Bersama mu pulak.... hehehe....)



(Yg depan tue lah fiza.. yg belakang tue ialah Beyonce Versi Jawa... dipersilakan gelak sampai pecah perut... wakaka....)



Sek. Dharma Petaling Jaya

Masuk sekolah Rendah... masa darjah 1 sampai darjah 2 sy sekolah kat Sk Dharma Petaling Jaya.... kat sekolah tue mmg berbilang bangsa, lebih kurang 1 malaysia nyer sekolah lah... jd majoriti kawan2 saya ada cina, india dan Mat salleh. sorang kawan cina yg sy ingat sampai sekarang nama dia Cha Che Kiong giler hensem okeh... darjah 1 dah admire kat org... gedik sungguh anak dara Cik Mustapa nie dulu....

Pastue sy ader sorang kawan india, nama dia Gheeta bapak dia tauke Dobi kat Batu 6. kedai dobi bapak dia kat tepi jalan jer.... klu lalu nak g Kinrara mst nampak kedai bapak dia.. Masa tue kira Maju jugak lah kedai bapak Gheeta nie sbb hari2 penuh ngan kain2.

Ader sorang lagi Kawan Paling Baik saya masa kat sekolah Dharma, kami nie boleh diiktiraf mcm KEMBAR tak seiraslah... .. nama dia Zila... abg dia (Abg Johan) Kamcing ngan ALong saya... setiap kali pegi sekolah mesti singgah umah zila dulu... asal singgah jer mst Nenek Zila ajak makan... tue yg syokkk!! sbb nenek zila masak sedap!!.. tp... mak selalu pesan... jgn makan kat umah org nanti org tak suka... makanya... selalu lah sy berbohong ngan nenek zila klu dia ajak makan jer sy mesti kata sy dah kenyang.... walaupun masa tue perut sy tgh duk buat konsert Ghazal untuk Rabiah...

"Zila... awk ingat tak dulu kita selalu main kat Jambatan Gantung... kat belakang umah awak tue.... best kan... pastue kita main buaya2 kat tepi benteng sg kelang....Mcm2 benda kita buat.... main masak2, main nyorok2, joint abg lan & Along main guli... main pondok2, sgttt best zaman kanak2 riang kita kan..."

"satu lagik yg saya tak boleh lupa... awak ingat tak... lepas kita asah pensil warna.. kita g tanam serbuk pensil tue kat bawah pokok pisang, sbb dulu dorang kata klu kita tanam serbuk pensil tue nnt dia akan bertukar jadi Duit.. ikut warna pensil yg kita asah tue.. kalau warna biru duit seringgit, klu hijau duit 5 hinggit , klu merah duit 10 hingget....hahaha lawak kan"

tp..sayang.... kita cuma dapat berkawan beberapa tahun jer... sbb hasil titik peluh mak sy, dia dapat beli tanah kat Puchong... tahun 1992, sy pun pindah kat Puchong.... sedihhhh sbb berpisah ngan awak... tp pecayalah... hingga ke saat nie sy tak pernah lupakan awak zila...


Sek. Puchong

Darjah 3, sy mulakan persekolahan kat sekolah baru.... jarak Sekolah ngan rumah sgt jauh... tak mcm kat sekolah Dharma dulu... sekolah seberang jalan jer.... mula2 sy tak suka sekolah nie.. sbb hari2 kena tunggu Van sekolah, kena duduk berhimpit2 dalam van, rasanyer ikan sardin dalam Tin lebih baik dr keadaan sy naik Van abg Huzai tue.... sy paling menyampah klu kena duduk kat tempat yg ada Enjin Van.. panas bontot!!! mcm nak "TERBAKAR" jer...



:: Sumber gugelll ::


Tp azab naik Van sekolah abg Huzai tak lama... sbb pas beberapa bulan.. abg Huzai upgrade dr Van ke Bas sekolah..happy giler dapat naik bas... dalam2 happy tue ader gak yg tak bestnyer... sbb... selalu kena tinggal bas sekolah... tp takper... boleh tumpang bas lain... bas pakcik Kahar @ bas pakcik khalid.. kikikik

Mula2 sek kat puchong... kawan pertama saya... ermm tak ingat pulak nama dia.. tp.. orgnyer sgt cantik... dia pun budak baru kat sekolah tue.. g rehat sama2, g tandas sama2, naik van sama2 kiranyer semua sama2.... budaknyer pendiam jer.... tp sy selesa kawan ngan dia... aderlah setahun sy kawan ngan dia.. pastue dia pindah entah kemana.. sampai sekarang takder kabar berita.

masuk jer darjah 4, saya dah mula ramai kawan.... Mula2 kawan ngan Ida (Noridatul Khairiah) & Adik2nyer... (ida nie semua adik2 dia perempuan...) pastue tambah lagik... Aminah Othman... walaupun Abah & Mak Aminah Buta....sy bangga dapat kwan mcm Aminah, sbb Aminah byk mengajar sy erti tanggangjwb kepada ke2 ibubapa....dia jugak kawan yg jujur & baik hati.

Masuk darjah 5 sampai darjah 6, sy dah jarang main kat luar rumah... tak senakal masa darjah 1 sampai darjah 3... sy lebih suka duduk kat rumah.... jaga adik, & buat kerja2 rumah... kesian kat mak.. kerja balik lewat malam... lg pun dulu mak garang... mak tak suka nengok umah bersepah... mak tak suka nengok pinggan mangkuk tak dicuci.... nak tak nak saya lah yg kena buat semua tue... Along duk kat asrama.. tinggal sy ngan adik jer... Adik pun masa tue kecik lagik.. baru 2 tahun...

Ehh Panjang pulak Entry kali nie.... hehehe ....seronoknyer Zaman kanak2... kan best kalu ada "Mesin Masa" macam Doraemon, boleh pegi ke masa dulu.... tp itulah hakikat & Hukum Alam... Masa tak akan boleh di putar kembali....

Credit to Yahoo image...


Tiada ulasan: