14 Mei 2012

::Setahun Hidup & Hantaran Orang dulu2::



Pernah tak dengar kalau ada acara merisik atau bertunang.... mesti orang tanya

" ikat berapa lama???"  yang tukang jawab akan cakap  .....  "setahun Hidup..."


Maksud "setahun Hidup" kat sini... Tarikh nikah tak tentu lagik, cuma bagi tempoh setahun... bila2 masa jer boleh buat kenduri kawen nyer... tapi kalau tak cukup duit boleh "Extant date" lagik sampai dah betul2 sedia.


Sebenarnyer nak cerita pasal Pertunangan anak Pak Sulung saya... kira pangkat sepupu lah dengan saya. "Nurul Ain" nama nyer...

Ain bertunang atas pilihan keluarga, dengan anak kawan lama pak sulung saya. Bukan senang  zaman sekarang nie nak jumpa budak2 muda yang nak ikut pilihan keluarga kan??.

itulah yang dinamakan Jodoh... Apa yang menariknyer masa majlis pertunangan Ain nie ialah Hantaran yang di buat oleh makcik2 dari kampung. Sgt Tradisonal Gubahan diorang... nnt saya cerita 1 per satu  yer...




Ini lah Nurul ain.... Sepupu saya yang kehilangan Ibu Kandung (meninggal dunia akibat Stroke & darah tinggi)  semenjak usia 5 tahun. Sgt sedih waktu tue.. coz Ain nie kecik lagik masa mak sulung saya "pergi".  



Saya kenal kan.. ini Mak su saya... ingat tak dulu ader entry pasal Baby Balqis Vs Baby Rina??? 
 dah besar pun 2,2 budak comel nie... 


Baby Rina yang sgt Bam..Bam... geram nengok dia.. tadi masa tengah duk Upload gambar kat blog, Member Opis (Chinese) siap tegur "So Cute lah baby nie!!!" ...  (Maksu.. sila kembang hidung besar2 sbb ader org puji anak awak.. hehehe) 



Acara "tukar menukar anak".... 



En Hubby dan Paksu


Ok.. mehh.. nak tunjuk apa yang unik nyer tentang Hantaran Ain... Hantaran nyer bukan lah mcm hantaran Artis2 gitue... biasa2 jer.. tp sangat meriah... penuh ruang tamu dengan hantaran yg di beri oleh sedara mara...  nak dekat 30 dulang, dengan kek, kuih muih, pulut kuning, ayam golek ... Bak kata Pakcik Astro.... "macam-macam ada....".


 Skarang nie dah jarang kita jumpa hantaran yang macam "dulu2" zaman mak2 kita kawen... kan?... 




Sekali pandang mcm Strawberry 
Unik nyer hantaran nie sbb dia guna "Guni Bawang", tue yang merah2 tue sebenarnyer Guni bawang, dalam dia ader Gula... memang nampak Comel.. Kretifkan... 




 Tahukan kawan2 (ehh dah macam Chanel astro TV tutor pulak)  Bunga Ros yang berdaun Hijau tue adalah "Kuih Karas" . Hebat kan saper yg buat tue... Bukan senang nak jadikan Kuih Karas tue bentuk bunga... hanya yang "Pakar" jer boleh buat. 



Pisang Emas di bawa belayar
Masak sebijik diatas peti ...
Hutang emas tak mampu nak bayar
Hutang Ceti tak boleh nak lari.... 

 Bab2 menjahanamkan Bahasa serah jer kat saya...  hehehe... yang nie Jelly digubah menjadi Pisang Emas... sgt comel kan?...



Yang nie pun jelly jugak... dia gubah jadi bentuk Topi... pun comel jugak!... 



Yang nie saya tak pasti benda apa.. tapi yang pasti ianyer tetap menarik dimata saya...   :)


Hantaran belah lelaki mcm biasa jer tapi ada jugak yg menarik... jom tengok... 



Mula2 tengok, tertanya2 jugak... apesal  bagi hantaran  Udang Galah Goreng,  tapi sebenarnyer itu bukan lah udang galah betul2... cuma Pastry yang di bentuk menjadi udang galah .  memang nampak real... siap ader "sesungut" lagik.



 Dah kata Bakal Suami nyer asal orang teluk intan kan... harus lah ader simbolik "Menara Condong Teluk Intan"....



Selamat Sudah.... menjadi tunangan Orang.... sekali pandang.. Muka bakal mak mertua ain nie.. macam muka Arwah Maksulung ....  (tiba2 jadi sebak...) 








Semoga akan dipermudahkan segala urusan, menuju ke alam bahagia... Amin...   






Tiada ulasan: