09 Mac 2010

::Doa Buat Seorg Sahabat::

Pagi tadi.. ondewei nak g Opis...sy dapat Sms dr seorg sahabat...

"Hai Dear, bz ker? Diana, ana risau lah. smlm ana g scan doktor ckp mcm ada benda ketumbuhan dia surh rujuk pakar. Doakan ana xada apa2 ya"

Reply

" Ya Allah.. Betul Ker na? Insyaallah... Diana doakan semua selamat... klu ada apa2 bgtau diana yer... kita ikhtiar apa cara sekalipun... T.care ana"

Copy from sms


Ya Allah kenapa lah pada saat ini kau berikan dugaan yang berat pada sahabat ku. Saat dia sedang menerima Perkabaran gembira, menanti kehadiran cahayamata.

Ana, Ini mungkin ujian untuk ana & Keluarga.... bersabarlah... Sesungguhnya Allah hanya akan menurunkan dugaan kepada Hamba nya yg benar2 kuat.

Kami akan sentiasa mendoakan ana & Baby dalam kandungan sihat & selamat. Amin...

********************************

Sebenanya apa yang Ana hadapi sekarang pernah terjadi pada Mak saya sendiri... waktu tue Mak mengandungkan adik kami yg ke 4. Usia kandungan mak waktu tu baru nak masuk 5 bulan... Kami sekeluarga sgt2 gembira menanti kehadiran Adik baru... Al-maklumlah sy mmg teringin sgt nak ada adik perempuan.

Tapi... bak kata pepatah.... Kusangka panas sampai ke petang... rupa2nyer hujan di tengahari.... Mak disahkan mempunyai Ketumbuhan dalam rahim yg membesar bersama2 dgn Baby dlm kandungan. Keadaan nie amat membahayakan Nyawa Mak & Baby. Lepas di rujuk ke Hospital Pakar. Doktor mintak abah buat keputusan sama ada nak selamatkan Nyawa Isteri @ Anak dalam kandungan.

Dan...... 2 hari selepas tue... mak keluar dr hospital, keadaan mak sama sepeti org yg baru lepas bersalin... cuma beza nyer... tiada baby di sisi mak.... Hanya Allah yg tahu apa yg ada dalam hati mak, abah & kami adik beradik. Apa yg buat sy sedih... baby yg terpaksa digugurkan itu adalah baby Gurl...Dia lah yg sy nantikan selama 16 tahun... "Adik... kakak syg adik..."


Allah Maha Adil, hari ini.... sy dikelilingi bukan sahaja adik perempuan.. tetapi... sy juga ada kakak... mereka ialah... Kak sue,Kak Illa, kak Nora, Iza, Zila & Adik Eika.... & Paling istimewa.... sy juga dikurniakan Baby Gurl.... Mya Elzara Batrisya...


Sesungguhnya... setiap dugaan yg datang ada hikmah di sebaliknya... Jika Waktu tue Mak tak pregnent .. mungkin Nyawa mak lebih Bahaya... sbb mak cuma dapat tahu yg ada ketumbuhan dlm Rahim mak sewaktu mak pg Scan nak tahu jantina Baby. Doktor sahkan ketumbuhan tue dah ada dalam Rahim Mak 2-3 tahun sebelum mak Pregnent... & waktu Mak dapat tahu ttg ketumbuhan tue... doktor sahkan bila2 masa jer Ketumbuhan tue akan pecah jika ianyer terjadi kami bukan sahaja akan kehilangan "Adik" tapi... kami juga akan kehilangan Mak yg kami sayang. Terima kasih Ya Allah.... Kerana sehingga saat ini kami masih berpeluang merasai kehangatan kasih seorg ibu....


Kata2 yg sy pegang sehingga hari ini....
"Perjalanan Tuhan itu Cantik".....


3 ulasan:

sayangsayangibu berkata...

semoga sahabat D tabah dengan dugaan tersebut
takziah juga buat keluarga D
ada hikmah disebaliknya.

Zura Hasan berkata...

yup betul..Allah takkan uji kita dengan benda yg kita x mampu nk handle...semoga sumenya selamat....insha Allah...
dah tak sanggup nk dengar cite2 sedih skrg..cukup2 la yg sedih..moga ada khabar gumbira nnt....

Mya Elzara Batrisya berkata...

Sayang Ibu
Thanks kak eja... kadang2 org yg kita tak kenal (rakan blogger) byk memberi semangat untuk terus berjuang, sedangkan kita tak penah bersua muka.


Zura Hassan
Zura jugak antara insan yg paling tabah & kuat menghadapi ujian Allah... diana harap diana jugak boleh jd setabah zura...