22 September 2011

::Air Ketuban VS Air Kencing::


Hari ke 3 berada di Wad GA.....

Katil sebelah saya dah bertukar dengan pesakit baru.... Namanyer... Kalawani, muda lagi baru 24 tahun... Usia kandungan 30 minggu, sedang mengandungkan anak ke-3, masuk wad sbb dia kata ada keluar air ketuban, orangnyer sangat peramah & sgt pandai berbahasa melayu.



Hari pertama dia masuk kat Wad GA, tak sampai sejam , saya dah jadi kamcing dengan dia....Otak mmg sempoii...semua topik boleh masuk....dari cerita politik sampailah cerita artis... tak sangka dia minat giler nengok Filem melayu... dia kata dia paling suka nengok cerita "Lagenda Budak Setan" hari2 dia duk ulang CD tengok cerita tue....


Hehehe jarang betul jumpa orang India yang suka nengok filem melayu kan???.....


Apa yang saya tengok... 3 hari dia duduk dekat wad... tak pernah sekali pun dia jamah makanan hospital.... setiap hari dia akan makan makanan yang suami dia bawak dari rumah... katanyer tak selera tengok makanan kat hospital ... macam makanan "Banduan".... (ermmm... mmg betul cakap Kalawani....makanan kat HTI nie mmg tak menyelerakan, cara diorang sediakan makanan pun tak berapa bersih.... )



Malam ke-2 Kalawani kat wad.... tiba2 dia cakap dengan saya air ketuban dia keluar.... saya pun tolong panggilkan Nurse.... bila Nurse datang kat katil dia, nurse tanyer...

Nurse : "Banyak ker air ketuban U keluar??"

Kalawani : " Banyak"

Nurse : "Nanti saya bagi Pad, U pakai.... Lepas tue kalau dah penuh tunjuk dekat saya"


Bila si kalawani nie dah pakai pad, dia pun bersembang lah dengan saya, tak sampai 5 minit, dia rasa macam pad yang dia pakai tue dah penuh. Jadi saya pun suruh dia tunjukkan pad dia kat Nurse.


Lepas tue nurse pun datang kat katil nak tengok pad dia... sekali.....nurse gelak terbahak2....


Nurse : "U dah ada 3 orang anak pun tak tahu macam mana rupa air ketuban ker??? ini bukan air ketuban.... ini "AIR KENCING"..... bau dia pun saya dah tahu..."


Hadoii haiii.... kalawani,kalawani......Memang lawak tahap raksaksa betul lah.... tak pasal2 kena marah dengan nurse.... Rupa2nyer si Kalawani ada masalah pundi kencing.... dia tak sedar dia terkencing.... Mati2 dia ingat air yg keluar tue air "KETUBAN"....


Esok pagi nyer.....dokter bagi dia balik..... Rasa sunyi sangat bila kalawani dah tak ada kat katil sebelah saya.... seronok sgt dapat kenal dengan dia....


P/S :
Semalam Kalawani SMS saya... tanya khabar saya & Baby Balqis.... :) Terima Kasih Kalawani... sbb ingat saya lagi.....




2 ulasan:

Nad @ MamaZakwan berkata...

la...mama d org teluk intan ke?
sekampung la kita..
balik kg nnt bleh la kite jumpa hikhik ;)

tahniah baru dpt gegurl lagi ;)

Mama Mya elzara berkata...

Mama Zakwan

Terima Kasih Mama Zakwan...

OOo mama zakwan org Teluk Intan Jugak ker?? hehehe "Sekapal" lah kiter yer...

ater..... bila nyer mama zakwan nak balik Teluk Enson??? nnt bgtau ajer ler kita boleh jumpe depan menara Condong...