01 November 2010

::Eratkan Hubungan Dengan Mertua ::

Tips nie saya Ambik tanpa kebenaran dr Blog Mama Shafi,( maafkan saya yer mama Shafi...) Tips nie sgt berguna untuk saya peraiki kelemahan diri saya sebagai seorang menantu. Saya rasa saya bukanlah Menantu yg Terbaik & Sempurna kepada Ibu & Bapa mertua saya.... tp apa yang pasti... Ibu & Bapa mertua saya adalah mertua yg paling sempurna untuk saya... baik, penyayang, prihatin, & saya rasa cukup selesa bila bersama mereka.




1. Hidupkan suasana mesra dan harmoni dengan mertua. Elakkan daripada membantah dan bertegang leher dengan mereka.

2. Hormat dan layanilah mereka seperti ibu bapa sendiri.

3. Sesekali mintalah tip dan nasihat daripada mertua. Dengan ini mereka akan berasa lebih dihargai dan diperlukan.

4. Terimalah mertua seadanya agar anda juga diterima oleh mereka seadanya.

5. Selalulah menghubungi dan bertanya khabar.

6. Apabila berkesempatan, pulanglah ke kampung menjenguknya.Pastikan sepanjang waktu tersebut diluangkan bersama mereka.

7. Cubalah pelajari sesuatu daripada mereka. Jika menantu perempuan, dia boleh meminta ibu mertuanya mengajarnya memasak resipi kegemaran suami.

8. Sentiasalah berdoa agar hubungan dengan mertua sentiasa berada dalam keadaan baik dan dirahmati Allah.







Tiada ulasan: